Skip to content

Nu har det äntligen hänt! Wear it like a crown har haft premiär!

13 April 2010


Louise Bjurholm o Henrik Dager, Photo Mats Bäcker

Helsingborgs Dagblad om premiären:  “Cirkör vill vara mer än häftig cirkus”

— Den konst jag vill göra omfattar en undersökande process. Det blir intressant bara om man får möjlighet att misslyckas. Det är då jag njuter och känner att jag lever och gör nytta här i världen. / Tilde Björfors

Cirkus Cirkörs föreställning ska bli mer än bara något kul och spännande för stunden. Tilde Björfors vill utmana den ordning som råder i det svenska samhället, där vi mest bryr oss om att utveckla den vänstra, logiska hjärnhalvan.

— Många barn far illa i den traditionella grundskolan, tror att de är dumma. Men får de skapa med den högra hjärnhalvan också kan de bli geniala, säger hon.

Sydsvenskan om premiären: “Hjärnfokus”

Det är en föreställning som vågar ge sig in i det okända och ställa de svåra frågorna. … Finns det ordning i kaos? Och är inte alla risker egentligen bara möjligheter?

Att våga är ett återkommande tema när Tilde Björfors berättar intensivt om föreställningen. Hon ser det som sitt uppdrag att ta tillbaka det negativt laddade ordet risk. Skulle människor inte våga ta några risker skulle världen stå still.

– Dagens samhälle är uppbyggt efter vänster hjärnhalvas logiska ordning och struktur. Jag är istället intresserad av att utforska den högra hjärnhalvans oordning, och se vad som kan hända när man beaktar den.

Gemensamt för de sex karaktärerna är ett ständigt sökande efter svar, men även ensamhet. Genom föreställningens gång försöker karaktärerna på olika sätt att mötas. Resultatet blir både komisk förvirring och gripande tragik.

Shannon Savage, Photo Mats Bäcker
2 Comments leave one →
  1. 07 May 2010 13:52

    Tack för en underbar och magisk föreställning i Växjö! Jag hoppas jag får se er igen. Det finns inget som cirkör – jag önskar er all lycka och framgång!

    ❤ Linnea

  2. Yvette permalink
    25 February 2011 14:24

    Blev otroligt berörd av denna föreställning som är något av det bästa jag upplevt. Under de två timmarna transporterades jag rakt in i magins och sagans värld där sinnena helt tog över och vänster hjärnhalva kändes väldigt långt borta. Jag satt med andan i halsen under de mer än övermänskligt genomförbara akrobatikstunderna och överumplades av skönhet och associationer från hela mitt livs kultur, film och musik referenser. Så många filmiska uttryck som fick mig att häpna och förtrollas. Det var lite som att hamna i en Cirkus Cirkör variation av mina favoritfilmer De förlorade barnens stad, Gummo, Barry Lyndon, surrealistisk vackert och så mycket melankoli och kärlek. Musiken var outstanding och gav enormt djup till föreställningen. Jag har sett er flera ggr och ni blir bara bättre och bättre om det nu är möjligt. Ni är universalklass!!

Leave a Reply

