Skip to content

Vad är cirkus?

05 November 2010

En manege med sågspån i? Rumänska typer som är bra på volter och handhavande av diverse djur? Tjejer med balanssinne och stram knut i håret med glittrande kinder? Ja, generaliseringarna är många och associationerna fler, men det gömmer sig massor av andra saker i cirkuslegenden. Får man popcorn? Ja, om man är med mamma. Är man med gamlemormor blir det Bridgeblandning. Romrussin och punchpraliner…

Definitionerna är olika, de får och skall vara olika.

Efter en vecka som praktiserande webbredaktör skulle jag vilja säga att cirkusen är ett förhållningsätt till livet. Du kan praktisera dina fysiska färdigheter och samtidigt bedriva någon form av mental terapi mot rädslor, hämningar eller mål. Du kan vara galen, absurd, fridfull, vacker eller elak i ditt scenrum. Du kan vara precis det du vill, du kan göra vad du vill. Galenskap för de flesta kanske; att våga våga.

Vad är egentligen att våga våga? Det är högst personligt. För en pojk på tio år kan det vara:

– “Om jag faller bakåt nu, då tar mina vänner emot mig”. Bokstavligt talat. Att sedan kunna dra paralleller bildligt talat och känna tilliten i sin själ över att om man misslyckas, då finns det någon som tar emot – och om inte – jag lär mig landa rätt. Jag tror det är målet med cirkusträning. Att tillämpa den i livets resa, på alla stopp vi gör.

Jag är fascinerad över hur fysisk övning påverkar vårt inre. Ännu gladare om fler än jag upptäcker det. Det är därför det finns ställen som Cirkör.

Uppkäftigt engagemang – Kreativ galenskap – Solidarisk individualism

Text och foto: Jennie Wiberg

No comments yet

Leave a Reply

